سیم و کابل یکی از مهم ترین و اصلی ترین ابزار های ساختمانی در صنعت برق است.

سیم و کابل برق ساختمان یکی از ارکان اصلی مصارف الکتریکی در صنعت برق و ساختمان سازی به شمار می آید، این تجهیز برقی در اصل پایه و اساس لوازم الکتریکی ساختمان محسوب می شود.

سیم و کابل برق انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را در صنعت برق و ساختمان دارد.

همچنین می توان به برند های متنوع با قیمت های مختلف در این حوزه اشاره کرد.

در واقع سیم و کابل برق یک ارتباط دهنده بین جریان برق، کنترل کننده و وسیله ی برقی است و انواع مختلفی از آن در سایز و کارایی های متنوع تولید می شوند. همان طور که اشاره کردیم این مسیر برای عبور جریان الکتریکی و برق باید با نهایت رعایت نکات اصولی، ایمنی و استاندارد انجام گیرد تا از آسیب رسیدن به افراد و محیط جلوگیری شود و در نهایت یک استفاده ی مثمر ثمر از این تجهیز یا همان سیم و کابل برق را ایجاد کرد.

روکش سیم و کابل ها که به آن عایق سیم و کابل نیز گفته می شود، از مواد اولیه مرغوب و جنس پی وی سی ساخته می شوند تا در مقابل گرما و سرما، گرد و غبار و رطوبت دوام داشته باشند و همچنین از دیگر مزایای عایق (روکش) محافظت در برابر اتصال و خطرات ناشی از خروج جریان برق و یا آسیب رسیدن به مغز سیم یا کابل جلوگیری می کند.

بررسی اطلاعات فنی سیم برق

همانطور که گفته شد سیم و کابل ها در سطح مقطع (سایز و قطر) مختلف و یا نوع رشته ای و مفتولی تولید می شوند که کارایی خاص خود را دارند.

شناسایی و تفکیک سیم های برق بر اساس نوع مغزی آن یعنی مفتولی (تک رشته) و افشان (چند رشته) که از آلیاژ مس یا آلومینیوم ساخته و روانه بازار می شوند.

سطح مقطع سیم چیست؟ عددی که برای سایز بندی و درجه ی سیم ها که توان آن ها را برای عبور جریان برق و الکتریکی مشخص می کند نشان دهنده ی سطح مقطع سیم است. برای مثال سیم  1/5 یعنی سطح مقطع و قطر سیم 5/1 میلی متر است که توانی برابر 16 آمپر (2500 ولت آمپر) را دارد.

سیم ها در رنگ های متنوع برای تشخیص سر خط و شناسایی و تفکیک آسان تر تولید می شوند، سیم مفتولی که به آن سیم تک رشته استخوانی نیز گفته می شود، به صورت یک رشته ی نواری است که به نام سیم خشک هم شناخته می شود و با ایجاد فرم و خم، بیشتر در تابلو برق و محیط هایی که نیاز به حرکت سیم در آن نیست و به صورت ثابت می باشند مناسب است. برای نصب و استفاده سیم تک رشته مفتولی از سر سیم استفاده نمیشود چرا که این سیم قابلیت یکپارچگی را دارد، اما در اثر حرکت بیش از حد، امکان شکستن آن ها بیشتر است.

مغز سیم های مفتولی از مس و پوشش رویه ی آن ها از پی وی سی یا پلاستیک فشرده و مرغوب ساخته و تولید می شود.

و اما درباره ی سیم افشان: سیم افشان همان سیم برقی است که داخل آن چندین رشته ی سیم نازک تشکیل داده اند که به سیم نرم یا رشته ای نیز شناخته می شوند که قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و کاربرد آن ها بیشتر در سیم کشی ساختمان به صورت توکار (لوله، داکت و...) می باشد.

مشخصات فنی سیم برق: حروفی که بر روی سیم های برق در زمان تولید حک و نوشته می شود برای شناسایی آسان تر و تشخیص نوع آن هاست که آشنایی با این حروف و اعداد کمک شایانی برای تشخیص ما در کارایی و نوع سیم ها می کند. هر حرف و عددی که بر روی سیم ها نوشته شده معنی خاص خود را دارد.

 

 

آشنایی با سیم های برق

 

آشنایی با حروف نوشته شده بر روی سیم برق و موارد استفاده از آن ها:

حرف Y بر روی روکش سیم به این معناست که سیم دارای روکش پی وی سی و دو یا چند رشته تابیده به هم یا تک رشته ای است که در رنگ های استاندارد برای تشخیص و تفکیک هر چه بهتر آن ها از هم در حلقه های 100 متری تولید و در امور نصب ثابت، توکار (داخل لوله یا داکت) و یا لوله فولادی استفاده می شوند که اکثراً برای خط تلفن، زنگ اخبار و سایر دستگاه های هشدار دهنده مورد استفاده قرار می گیرند.

حرف (NYA) بر روی روکش سیم ها به معنای تک لایه بودن سیم به صورت نرم و از جنس مغز مسی و روکش پلاستیک است که در رنگ های سبز، مشکی، آبی، قهوه ای و زرد ساخته می شوند که در امور نصب ثابت، داخل لوله پی وی سی و فولادی و در کل محل های خشک و بدون رطوبت کارایی بسزایی دارند.

حرف (NYM) نیز مفهوم یک لایه بودن سیم با روکش پی وی سی ولی برعکس .. مقاوم در مقابل رطوبت است که با رنگ های خاکستری، سفید و مشکی تولید و رنگ روکش سیم های داخل آن قهوه ای، آبی و یا مشکی است که در نصب ثابتِ محل های مرطوب یا خشک و یا حتی زیر گچ، بدون لوله (نصب خارجی) مثل کولر مورد استفاده قرار می گیرند.

حرف (NYAF) به این معناست که سیم افشان از چند رشته نازک مسی به هم تابیده تشکیل شده و با روکش پلاستیک در رنگ های قهوه ای، مشکی، آبی، سبز و زرد تولید می شوند و کارایی آن ها در نصب های بدون حرکت، داخل لوله یا داکت، و محل های خشک می باشند.

 

  • اکنون به محاسبه توان سیم در عبور جریان برق و انرژی الکتریکی می پردازیم :

محاسبه توان و کشش جریان برق در سیم و کابل

 

وقتی یک وسیله ی برقی آماده ی راه اندازی و روشن شدن شود، نیاز به جریان الکتریکی مورد نیاز دارد که این جریان توسط سیم و یا کابل انجام پذیر است. در ابتدا برای مشخص شدن انرژی لازم و استفاده از سیم استاندارد و مطابق دستگاه برقی در قدم اول به متریال مس یا آلومینیوم بودن سیم باید دقت داشت (زیرا قدرت تحمل جریان در آلیاژ مس بیشتر و همچنین رسانایی بیشتری دارد) و در گام بعدی متراژ و حد و فاصله (طول کار، یعنی متراژ کنتور برق یا کلید کنترل، پریز و... تا وسیله ی الکتریکی) و در آخر توان مصرفی و شدت جریانی که دستگاه برای راه اندازی و کار به آن نیاز دارد (مقیاس آن بر حسب آمپر محاسبه می شود) که بستگی به شرایط محیط و محل نصب هم دارد.

افت ولتاژ نیز یکی دیگر از مهم ترین عناوین این مسئله است که در هر سیم یا کابل برق به متراژ و طول مسیر مد نظر (متر) و جریان مورد نیاز (آمپر) بستگی دارد. که در جدول زیر تمامی این ها محاسبه و ذکر شده است.

1_ نوع متریال سیم و کابل برق (مس و آلومینیوم)

2_ متراژ (مسافت سیم و کابل برق)

3_ شدت جریان و توان مورد نیاز

 

جدول محاسبه سطح مقطع، شدت جریان بر حسب مسافت

 

کاربران و مشتریان گرامی می‌توانید بعد از مطالعه‌ مقاله فوق و آشنایی کلی با شرکت زرکابل آلبا و همچنین محصولات مختلف این شرکت، برای آگاهی از قیمت‌ها و مشاهده تمام محصولات به سایت برق ویژن مراجعه نمائید.

همچنین می توانید از راه های ارتباطی و تلفن های تماس با ما در ارتباط باشید.

برق ویژن بعنوان نمایندگی انحصاری محصولات شرکت سیم و کابل زر کابل آلبا فروش را به صورت عمده نیز جهت رفاه حال همکاران و صنف الکتریکی ارائه می دهد که درصد تخفیف همکاری و قیمت و کیفیت مناسب شامل محصولات شرکت سیم و کابل زر کابل آلبا می شود.

 

پایان خرید شما ، آغاز خدمت و تعهد ماست.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد