سیم نایلون چیست؟ ویژگی و مشخصات سیم نایلون سفید و کاربرد های آن چیست؟برای خرید سیم نایلون باید به چه نکاتی دقت داشت؟

سیم نایلون

سیم نایلون افشان یکی دیگر از انواع سیم های برق است که در ادامه قصد داریم آن را معرفی و با کاربرد، مشخصات و ویژگی های آن شما را آشنا کنیم.

سیم دولا یا همان سیم سفید که اغلب مردم آن را با نام دیگر سیم نایلونی می شناسند، یک سیم رشته ای دو تایی با روکش سفید رنگ است که کاربرد های زیادی دارد و در مصارف خانگی، کارگاهی، صنایع و در کل امور برق ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم به بررسی و آشنایی بیشتر بپردازیم.

 

سیم نایلون

 

انواع سیم نایلون سفید

سیم نایلون با روکش سفید رنگ در سطح مقطع های متفاوت در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که همه ی سیم نایلون ها در اصل یک کارایی را دارند، اما اندازه ی آن ها به لحاظ سطح مقطع با یکدیگر فرق دارد. این سیم ها به صورت استاندارد در سایز و سطح مقطع 0/5*2 _ 0/75*2 _ 1*2 _ 1/5*2 _ 2/5*2 میلیمتر به صورت حلقه های 100 متری تولید و بسته بندی می شوند. (عدد اول تعداد رشته های سیم و عدد دوم سطح مقطع سیم بر حسب میلیمتر است)

 

انواع سیم نایلون سفید

 

کاربرد سیم نایلون چیست؟

همان طور که قبلاٌ به این موضوع اشاره کردیم، بیشترین کاربرد سیم های نایلونی سفید در مصارف ساختمان در مبحث برق و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند، این سیم ها در محیط هایی که جریان الکتریکی برق بسیار پایین و بیشتر به صورت تک فاز یا در تابلو های برق برای هم بندی قابل استفاده هستند. مصارفی نظیر تامین روشنایی داخل ساختمان، نور پردازی، لوستر، ریسه روشنایی، تامین برق پریز، هالوژن، سیم سیار و چند راهی برق، لوپ بین کلید و پریز ها و... از این قبیل مصارف که به صورت توکار (لوله و داکت) و روکار (دیوار و سقف) با استفاده از بست مخصوص نصب و به کار برده می شوند. در واقع سیم سفید نایلونی برای انتقال جریان برق بالا استفاده نمی شود و این کار درست و استانداردی نیست.

حالا که تا حدودی با سیم نایلون آشنا شدید این را می دانید که هر وقت کارتان با جریان ولتاژ برق پایین بود، برای برق رسانی از سیم نایلون استفاده کنید، چرا که هم قیمت مقرون به صرفه تری دارد، انعطاف پذیری بالا، صرفه جویی در وقت و زمان هنگام سیم کشی و نصب، پرداخت هزینه ی یک رشته سیم ولی در عوض خرید دو رشته سیم، از مزایای و ویژگی های سیم نایلون هستند. در نظر داشته باشید که سیم نایلون از ظرافت خاصی برخوردار است و در هنگام کار و نصب باید دقت داشته تا آسیب و فشاری به این سیم وارد نشود تا محیط ساختمان دچار خطرات برق گرفتگی یا نشتی جریان شود.

سیم سفید نایلون زر کابل

 

نکات ایمنی سیم نایلون چیست؟

نباید هرگز از سیم نایلون در درجه های حرارتی بالا استفاده کرد و استفاده در دمای بالا می تواند خطرساز باشد. در مواقع استفاده از سیم نایلون باید از میزان جریان عبوری مطلع بود  و تحمل سیم را در مقابل عبور جریان از سیم تا دستگاه را بررسی کرد. اطمینان حاصل کردن از سیم برای مقاومت کافی در برابر جریان عبوری مورد نظر را داشته باشید. توجه داشته باشید که روکش سیم در همه ی سطح سیم کاملا سالم و بدون هر نوع آسیب دیدگی باشد. چرا که این سیم ها به علت ظرافت و انعطاف پذیری بالایی که بر خوردار هستند، به سرعت دچار آسیب می شوند و خطر آفرین هستند. پوسیدگی و خرابی نیز بسیار حائز اهمیت است و به این نکته نیز باید توجه داشت. در هنگام شروع کار تا پایان حتما مراقب باشید که سیم دچار مشکلات ناشی از این موارد نشود. از زیر دست و پا قرار گرفتن سیم نایلون یا در معرض فشار و آسیب جدا خودداری کنید، چرا که برخورد سطوح محکم یا اعمال فشار زیاد بر روی سیم سبب آسیب دیدگی آن می شود. میزان حرارت را نیز حتما بررسی کنید. مواد شیمیایی را از سیم ها دور و سیم ها را از برخورد با این مواد محفوظ کنید. انعطاف بالای این سیم ها باعث می شود که در محیط هایی با تنش بالا سریعا دچار آسیب شوند، در این محیط ها از استفاده سیم نایلون جدا بپرهیزید.

 

ویژگی های سیم نایلون

هادی سیم نایلون از جنس فلز مس می باشد، ساختار آلیاژ مس به کار برده شده از نوع تابیده آنیل شده می باشد. بر روی هادی مسی سیم نایلون یک روکش پلاستیکی به عنوان محافظ قرار دارد که به رنگ سفید است. در واقع این عایق از جنس پی وی سی ساخته شده است. با توجه به مصرف سیم نایلون در مکان های مختلف، این محصول در سایزهای متفاوتی به لحاظ قطر و سطح مقطع تولید و روانه ی  بازار محصولات الکتریکی می شوند. ظاهر سیم نایلونی به صورت دوتایی است، در حقیقت یک سیم دولا سفید محسوب می شود. ظاهر این سیم باعث می شود که به راحتی بتوانید ان را از دیگر سیم ها به راحتی تشخیص دهید. شاید این سوال مطرح شود که دوتا سیم در سیم نایلون چیست؟ از این دو سیم یکی از آنها مربوط به فاز و دیگری به نول وصل می شود و دیگر احتیاج به سیم کشی به صورت مجزا برای فاز و نول نیست و با سیم نایلون این امر به صورت یکبار با صرف هزینه کمتر و زمان کمتری امکان پذیر است.

 

روکش سفید سیم نایلون چیست؟

سیم نایلون با روکش پلاستیکی سفید پوشیده شده که وجود این روکش نایلونی سفید رنگ سبب عایق شدن دو سیم و تفکیک آن ها از همدیگر می شود تا در کنار هم قرار بگیرند، در این حالت بین سیم فاز و نول هیچ اتصالی برقرار نخواهد شد که موجب خطر و آسیبی شود، روکش سفید رنگ رویه سیم های نایلون مثل خود سیم ها ظرافت خاصی می باشند و کاربرد این سیم ها در فضاهایی که نیاز به انعطاف پذیری بالایی دارد، می تواند گزینه بسیار عالی و کاربردی باشد. سیم های نایلونی از لحاظ ساختار مانند سایر سیم های برق ساخته می شوند، به این معنی که مشابه همه گروه سیم ها، دارای یک هادی و روکش می باشند، سیم نایلون دارای هادی از جنس مس است، حفاظ یا عایق یا همان روکش جداکننده دو رسانا روی آن ساخته شده است. جهت کار با انواع سیم باید به نکات ایمنی دقت داشت، البته کار با سیم نایلون آسان است.

محدوده دمایی سیم های نایلون تا حدود 70 درجه سانتی گراد برای نصب در مکان های قابل انعطاف می باشد، بازه دمایی برای نصب ثابت منفی 30 درجه سانتی گراد تا 70 درجه سانتی گراد است. ولتاژ نامی این سیم بین 300 تا 500 ولت برای هادی هایی تا سطح مقطع 21 میلیمتر است. همچنین برای هادی (مغز) با سطح مقطع بالاتر ولتاژ نامی نیز بالا می رود و می توان برای ولتاژ 450 تا 750 ولت نیز از سیم نایلونی استفاده کرد.

 

نکته ی پایانی : دقت داشته باشید استفاده از سیم نایلون در دماهای بالا مجاز نمی باشد، هادی آن از جنس مس تابیده آنیل شده است و نوع عایق آن پی وی سی می باشد.

بعد از مطالعه ی این مقاله و بررسی نیاز خود، برای مشاهده و خرید سیم نایلون می توانید به سایت برق ویژن مراجعه نمایید.

*پایان خرید شما ، آغاز خدمت و تعهد ماست*

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد