چند نوع ریسه وجود دارد؟ برای هر محیطی چه نوع ریسه نیاز داریم؟

ریسه روشنایی

ریسه یک تجهیز روشنایی است که به صورت باریک و بلند ساخته می شود.

از ریسه در تزئینات ساختمان، دکور، اتومبیل، موتور و دوچرخه، فروشگاه و... استفاده می شود. ریسه ها انواع مختلفی دارند که در ادامه قصد داریم آن ها را معرفی کنیم و به صورت کلی و خلاصه با آن ها آشنا شویم.

کاربرد ریسه ها در شرایط، محیط و موقعیت های مختلف به صورت مجزا و متفاوت است و می توان از هر نوع ریسه برای روشنایی سقف، تزئینات داخلی و خارجی اتومبیل، دکور فروشگاه، سالن تشریفات و پذیرایی و... استفاده کرد.

ریسه ها از فناوری و تکنولوژی ال ای دی LED ساخته شده اند که به آن ها استریپ ال ای دی LED نیز گفته می شود. استریپ ال ای دی عبارتست از یک مدار الکتریکی قابل انعطاف که لامپ های ال ای دی بر روی یک ورق آلومینیوم قرار گرفته و عمل مونتاژ و ساخت انجام می گیرد. آلومینیوم به عنوان یک آلیاژ خنک کننده که به آن هیت سینک ریسه نیز گفته می شود موجب خنک شدن و بالا رفتن طول عمر لامپ های ال ای دی به کار رفته در ریسه روشنایی می شود. در بعضی از ریسه ها مثل ریسه بلوکی از چسب برای ثابت کردن ریسه بر روی سطوح به کار رفته و نصب را آسان تر و موجب صرفه جویی در زمان و هزینه ها می شود.

 

ریسه

 

انواع ریسه

ریسه ها به طور کلی به دو دسته تزئینی و روشنایی ساختمان تقسیم می شوند.

ریسه های ساختمان به چند دسته مختلف تقسیم می شوند که کاربرد گوناگونی دارند.

ریسه روشنایی ساختمان

ریسه شلنگی : این نوع ریسه یک تجهیز روشنایی به شکل گرد و به صورت شلنگ ساخته شده است و روکش این ریسه از جنس پلاستیک پی وی سی شفاف و مقاوم تولید شده است. خاموش و روشن کردن آن به صورت دستی انجام می گیرد. در گذشته این نوع ریسه ها کاربرد زیادی داشتند و لامپ های آن به لامپ رشته ای شباهت داشت و مصرف انرژی بیشتری نسبت به ریسه های امروز داشتند.

ریسه شلنگی

 

ریسه نواری : این نوع ریسه ال ای دی برعکس ریسه شلنگی، قطر کمتری دارند و عرض آن ها باریک تر است و در حلقه های 100 متری تولید می شوند، برای استفاده از این نوع ریسه ها باید آن ها را به صورت هر یک متر برش داد (برای مثال : برای مکانی که 15/5 متر ریسه نیاز است باید 16 متر ریسه تهیه کرد و آن را برش داد) تکنولوژی ساخت این ریسه ها از ال ای دی است که دیود های لامپ اس ام دی SMD به صورت چهار گوش مربع یا مستطیل است که کنار هم قرار گرفته و تولید نور می کنند. مصرف این ریسه ها بسیار پایین و از 5 وات شروع شده و تا 20 وات به ازای هر متر متغییر هستند.

ریسه مولتی کالر 5050 RGB :این نوع ریسه نواری ها را می توان به ریموت متصل کرد و برای کنترل آن ها در مکان و محیط هایی که دسترسی به ریسه دشوار است به صورت آسان جهت خاموش و روشن کردن و تغییر رنگ نور یا حالت ثابت و رقصان اقدام کرد.

ریسه نواری

 

ریسه فلکسی : این نوع ریسه ها به گونه ای از خود نور بازتاب می دهند که به صورت یک نواخت و سرتاسری دیده می شوند و طول عمر بالایی دارند. ضدآب بودن، مقاومت بالا در برابر گرما و سرما، مقاومت در شرایط محیطی متفاوت و... از ویژگی های مهم ای ریسه هاست. کاربرد این ریسه ها اغلب در نمای ساختمان و ساخت تابلو های تبلیغاتی است.

ریسه فلکسی

کاربرد ریسه روشنایی ساختمان

ریسه شلنگی یا همان استریپ ال ای دی در نور پردازی سقف، نور مخفی، فضای داخلی و نمای ساختمان استفاده می شوند که در رنگ های مختلف سفید (مهتابی) / زرد (آفتابی) / آبی /قرمز / سبز / بنفش / انبه ای / هفت رنگ و... تولید شده و سایز مختلفی دارند که آن ها را با اصطلاحات گوناگون و خاص خود می شناسند و از همدیگر تفکیک و شناسایی می کنند. برای مثال : ریسه 5050 یعنی ریسه شلنگی 7 رنگ که توسط ریموت مخصوص چهار سوزن کنترل می شود و تمام رنگ های اصلی را در خود گنجانده و قابلیت رقص نور به صورت مختلف و نور ثابت را دارد که به صورت تک لامپ و پهن تر از سایر ریسه ها ساخته شده و تقریبا می توان گفت کامل تر از سایر ریسه ها و عامه پسند تر است، همچنین با توجه به مشخصاتی که از این ریسه ذکر شد، قیمت بالاتر و کیفیت مناسب تری نیز دارد.

یا اینکه ریسه شلنگی مدل 3014 باریک تر و ریسه 5730 پهنای 2 سانتی متری و تراکم لامپ های آن بین 120 تا 144 لامپ و به صورت تک لاین یا دو لاین، یعنی اینکه : روی نوار و برد ریسه یک ال ای دی یا دو عدد لامپ در کنار هم قرار گرفته و کار شده است.

 

 

انواع ریسه تزئینی

این نوع ریسه ها انواع مختلفی دارند که کاربرد آن ها در تزئینات، مراسم ها و تشریفات و... از این قبیل است.

 

ریسه تزئینی

 

ریسه سوزنی : منبع تغذیه ریسه ال ای دی سوزنی با برق شهری 220 ولت قابل استفاده است. تعداد لامپ این ریسه سوزنی (تزئیینی) متفاوت می باشد که توسط یک دوشاخه به پریز برق متصل می شود و با کمک یک ریموت روشن و خاموش می‌شوند.

همچنین تعویض حالت و رقص نور توسط همین ریموت انجام می شود، با زدن کلید کوچکی که به همراه ریسه است نوع رقص نور را می توان تغییر داد. رقص نور مختلف تند یا آهسته و از ترکیب رنگ های متنوع، قابل انتخاب هستند. همچنین می توانید تمام ریسه را بدون رقص نور، و به صورت ثابت روشن نگه داشت.

جنس ریسه از پلاستیک شفاف و مقاوم بوده و همچنین انعطاف پذیر است. این نوع ریسه سوزنی ال ای دی با رنگ‌ نور متنوع (در چهار رنگ متفاوت) سبز، قرمز، آبی و زرد برخوردار است و رقص نورهای بسیار زیبا و هیجان انگیز، زیبایی بخش جشن‌ها و میهمانی‌های فراهم می سازد.

مصرف برق این ریسه بسیار پایین است و در ارزیابی کلی، محصولی اقتصادی (به نسبت ریسه‌های شلنگی)محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که در محیط های خیلی مرطوب (آب نما یا استخر) استفاده نشود.

ریسه سوزنی

 

ریسه بلوکی : ریسه بلوکی SMD برای مصارف تابلو سازی، چلنیوم، نور پردازی و تزئین اتومبیل، موتور، دوچرخه و... ساخته شده است که چند سالی است که جایگزین تابلوهای بک لایت و فلکس شده است و از این محصول به جای مدلهای قدیمی روشنایی بسیار زیاد مصرف می شود.

از مزایای این چراغ روشنایی که به ریسه بلوکی معروف است میتوان به هزینه کمتر، سادگی، نصب آسان، مصرف پایین تر انرژی برق ، طول عمر بالاتر نسبت به لامپ های روشنایی قدیمی تر اشاره کرد.

مصرف انرژی این ریسه در رده ی A+ قرار دارد، ریسه بلوکی ال ای دی یک لامپ روشنایی تشکیل شده از لامپ SMD با لنز جهت زاویه تابش نور بهتر و رویه ی شیشه ای جهت محافظت در برابر رطوبت و گرد و غبار و دارای یک هدسینک از جنس فلز آلومینیوم در پشت ریسه جهت خنک کردن چراغ جهت بالا رفتن طول عمر ساخته شده است همچنین میتوان به چسب موجود در پشت این ریسه ی روشنایی جهت چسباندن آن بر روی کار اشاره کرد.

ضمنا لامپ های این ریسه به صورت سری بهم متصل شده اند و میتوان به هر تعدادی که نیاز است سیم بین آن ها رو قطع و به راحتی استفاده کرد.

ریسه بلوکی

 

ریسه خطی : این نوع ریسه ها بسیار پرکاربرد می باشد و قابل استفاده در : زیر کابینت, دکوری, نور مخفی, ویترین فروشگاه, روشنایی آسمان مجازی, روشنایی سقف کشسان, بیرون آکواریم و...است.

ریسه خطی نیز مانند سایر ریسه ها در رنگ های مختلف ساخته می شود و در دو نوع 220 ولت (با طول و اندازه های متفاوت) و 12 ولت تولید می شود که بسته به نیاز شما در دسترس و قابل تهیه می باشد.

نصب ریسه خطی بسیار آسان می باشد شما می توانید از 1 عدد ریسه تا هر چند ریسه مورد نیاز را می توانید به وسیله سیم های موجود در سر ریسه به هم متصل نمایید و در انتها کافی است فقط یک سر سوکت را به انرژی برق متصل کنید.

 
برای مشاهده و خرید انواع ریسه می توانید به سایت برق ویژن مراجعه کنید و برای استعلام قیمت، تنوع و کیفیت (نوع ریسه و ولتاژ آن) با ما در تماس باشید.
 
پایان خرید شما ، آغاز خدمت و تعهد ماست.
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد