آشنایی ، معرفی و بررسی کلید و پریز ساختمان و نکاتی که هنگام خرید کلید و پریز برق باید به آن توجه کرد

آشنایی با انواع کلید و پریز برق ساختمان

 

کلید و پریز برق یکی از مهم ترین تجهیزات برق ساختمان است که به عنوان یک مکانیزم عمل می کند. یکی دیگر از مراحل مهم برق کشی ساختمان، نصب کلید و پریز است. کلید و پریز ها انواع مختلفی دارند و قبل از خرید و نصب باید شناخت و آشنایی لازم را در این رابطه داشته باشیم تا انتخاب درستی برای تهیه و خرید کلید و پریز برق ساختمان انجام دهیم.

در ادامه ی این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی انواع کلید و پریز، ویژگی و مشخصات آن بپردازیم. امیدواریم که این مطلب مفید واقع شود.

اگر قصد خرید و نصب کلید و پریز را برای اولین بار یا تعویض آن ها را دارید در ادامه با ما همراه باشید و این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

بی شک تجهیز یک ساختمان یا یک محیط برای استفاده از انرژی برق نیاز به یک سری ابزار و تجهیزات دارد که کلید و پریز برق نقش مهمی را در این امر ایفا می کند. برای روشنایی و توزیع برق، کلید و پریزها با برخورداری از المان های ضروری و مهم در برق ساختمان نقش بسزایی دارند.

کلید و پریز برق علاوه بر نوع کارایی و استفاده از آن ها، در زیبایی فضای داخلی ساختمان تاثیر شایانی دارد، این کالای برق در مدل و انواع مختلفی با طراحی های متفاوتی ساخته و تولید می شوند تا برای به کار گیری در دسترس قرار بگیرند و با نصب بر روی سطح دیوار، نمای جذاب و شکیل را برای فضای داخلی ساختمان به ارمغان آورند. علاوه بر این به واسطه ی کلید و پریز، نور پردازی و استفاده از جریان برق و قطع و وصل کردن ولتاژ الکتریکی به طریق آسان تری توسط کاربر و افراد انجام می گیرد.

 

انواع کلید و پریز ساختمان

 

انواع کلید و پریز برق ساختمان

 

کلید و پریز توکار

کلید و پریز توکار برای نصب و استفاده دائم و ایجاد نظم در فضای داخلی ساختمان، سطح دیوار و کف ساختمان و همچنین در فرآیند برق کاری ساختمان بعد از مرحله ی سیم کشی برق به کار برده می شوند. کلید و پریز توکار ساختمان یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب و استفاده محسوب می شود. با نصب کلید و پریز برق به صورت توکار و داخل قوطی کلید، قابلیت استفاده در امر برق رسانی در محیط و مکان های مختلف ساختمان و منازل، مراکز اداری و تجاری، مدارس و مساجد و... را فراهم می سازد.

این نوع کلید و پریز ها در مدل های مختلف با طراحی های متنوع و رنگ های متفاوت با شکل های ظاهری گوناگون تولید و ساخته می شوند. هر مکانیزم کاربرد خاص خود را دارد.

 

آموزش طریقه ی نصب کلید و پریز توکار

 

نصب کلید و پریز توکار تا حدودی آسان است اما بهتر است این کار توسط یک فرد متخصص یا برق کار و تکنسین برق انجام بگیرد. قبل از نصب دقت داشته باشید جریان برق را قطع کرده و سپس بعد از باز کردن و تفکیک قاب و مکانیزم از همدیگر، مرحله ی بستن مکانیزم (مغز) کلید یا پریز به سیم برق، تلفن، آنتن و... و سپس نصب به صورت تراز و میزان یکسان (در صورتی که چند کلید و پریز در کنار هم قرار می گیرند) داخل قوطی کلید و پریز برق با بستن و محکم کردن گوشواره های مکانیزم (همان پیچ هایی که در کناره های مکانیزم به یک فلز چنگک مانند متصل هستند) عمل ثابت شدن به صورت فیکس انجام می گیرد، سپس در مرحله ی آخر رویه ی کلید و پریز توسط پیچ مخصوص آن بسته شده و بعد از وصل کردن جریان برق قابل استفاده است.

 

انواع کلید و پریز روکار

 

کلید و پریز روکار

 

کلید و پریز روکار یکی دیگر از انواع تجهیزات الکتریکی به عنوان مکانیزم ها است که آن هم مانند سایر کلید و پریز ها عمل می کند، با این تفاوت که نصب آن نیاز به قوطی کلید ندارد و به صورت دائم یا موقت بر روی سطح دیوار گچی، چوب، سیمان، سنگ و سرامیک و... نصب و مورد استفاده قرار می گیرند.

آموزش طریقه ی نصب کلید و پریز روکار

نصب کلید و پریز روکار آسان است و قبل از نصب دقت داشته باشید جریان برق را قطع کرده و سپس بعد از باز کردن و تفکیک قاب و مکانیزم از همدیگر، مرحله ی پیچ کردن قاب زیرین کلید و پریز بر روی سطح مورد نظر، سپس با بستن مکانیزم (مغز) کلید یا پریز به سیم برق، تلفن، آنتن و... در مرحله ی آخر رویه ی کلید و پریز توسط پیچ مخصوص آن بسته شده و بعد از وصل کردن جریان برق قابل استفاده است.

 

مکانیزم کلید و پریز

 

انواع مکانیزم کلید و پریز

کلید تک پل

این مکانیزم در دو نوع کلید تک پل روکار و توکار تولید می شود و در طرز کار با همدیگر یکسان هستند، این مکانیزم کلید ابزاری برای قطع و وصل کردن جریان برق برای اتصال به وسیله ی برقی یا مصارف روشنایی به کار برده می شود و در نصب بر سر مسیر سیم فاز قرار می گیرد و فقط می تواند به صورت یک کنتاکت و برای قطع جریان یک مسیر استفاده شود. اما می توان بین چند لامپ یا هواکش و فن سرویس بهداشتی و حمام لوپ ایجاد کرد تا چند دستگاه را به صورت همزمان خاموش و روشن شوند. باید دقت داشت که توان کلید های برق بین 5 تا 10 آمپر است، با این حال نباید بیشتر از حد توان به آن وسیله ی الکتریکی متصل کرد.

نکته ی مهم : در نصب تمامی کلید ها، سیم فاز به آن وصل شده و سیم های نول داخل قوطی به یکدیگر هم بندی می شوند.

 

کلید دوپل

برای خاموش و روشن کردن دو یا چند وسیله ی برقی مثل لوستر یا چند لامپ در یک فضا از این مکانیزم به نام کلید دو پل استفاده می شود. این مکانیزم همانند کلید تک پل عمل می کند، با این تفاوت که بجای دو کلید تک پل از یک کلید دوپل استفاده می شود و در صرفه جویی هزینه، انرژی و زمان اقدام به عمل می آید و هر پل آن به صورت مجزا و مستقل عمل می کند.

 

کلید سه پل

این مکانیزم نیز کارایی سایر کلید های برق را دارد. با این تفاوت که سه پل مستقل و مجزا جهت استفاده در آن به کار رفته است.

 

کلید تبدیل

از مکانیزم کلید تبدیل برای خاموش و روشن کردن یک یا چند لامپ و وسیله ی برقی از دو نقطه استفاده می شود. این کلید تبدیل اغلب در راهرو ها، راه پله، اتاق های دو درب و یا سالن های بزرگ که چند درب ورودی و خروجی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. این کلید تبدیل، سه کنتاکت دارد که یک کنتاکت آن با کلید تبدیل بعدی که به آن متصل می شود به صورت مشترک است و کنتاکت دیگر ورودی سیم فاز و کنتاکت آخر خروجی سیم فاز به وسیله ی برقی یا لامپ است.

 

کلید شاسی زنگ

شاسی زنگ همان کلید تک پل است، با این تفاوت که بعد از هر بار فشردن، کلید توسط فنری که در زیر رویه ی مکانیزم طراحی و تعبیه شده به حالت قبلی خود بر می گردد. این نوع مکانیزم کلید شاسی زنگ برای وصل کردن چند لحظه ای جریان برق استفاده می شوند تا با فشردن آن باعث به صدا در آمدن بیزر زنگ شده و پس از رها کردن آن، جریان برق قطع شده و صدای زنگ نیز قطع می شود.

 

کلید صلیبی یا کلید کراکس

کلید کراکس یا همان کلید صلیبی یک رابط بین دو عدد کلید تبدیل است که برای کنترل گروهی چند وسیله ی برقی و لامپ از آن استفاده می شود.

 

کلید دیمر

کلید دیمر در امر نور پردازی و طراحی و دیزاین نور استفاده می شود، با این کلید می توان نور را افزایش یا کاهش داد و میزان و شدت نور را با کلید دیمر تنظیم کرد و علاوه بر آن جریان برق را نیز می تواند به طور کلی قطع یا وصل کند.

 

کلید تایمری

کلید تایمری در محیط هایی مانند راهرو، راه پله، سالن های بزرگ و... از این قبیل مکان ها استفاده می شود، با فشردن این کلید تایمری ها به مدت زمان مشخصی که تنظیم شده است، به کمک آن می توان طی یک مدت زمان، وسیله ای را روشن کرد و پس از پایان زمان، وسیله ی برقی خاموش و برای روشن شدن آن برای مدت زمان تنظیم شده، نیاز به فشردن دوباره ی این کلید است.

 

کلید فوتو الکتریک (کلید پریز فتوسل دار)

کلید پریز فوتو الکتریک همان فتوسل است. فتوسل در زمان تاریک شدن محیط به صورت خودکار فرمان روشن شدن را صادر کرده و باعث وصل شدن جریان برق توسط رله ی بکار رفته در خود می شود.

 

کلید جیوه ای

از این کلید ها در مدار های فرعی که بار کمی در آن ها وجود دارد، استفاده می شوند و مصرف کمتری نسبت به سایر کلید ها دارند. مکان هایی مثل اتاق عمل.

 

کلید حساس به صدا و حرکت

کلید های حساس به حرکت و صدا در مکان هایی مانند درب پارکینگ استفاده شده و توسط حرکت خودرو یا افراد، شروع به تحریک و عمل کردن و در نهایت باعث وصل جریان برق می شوند.

انواع کلید و پریز برق

 

انواع پریز ها

پریز برق ساده (پریز بدون ارت)

پریز برق ساده فاقد ارت است و رابطی بین جریان و سیم برق با دوشاخه برق محسوب می شود که عمل اتصال و ارتباط برق و وسیله ی برقی را توسط آن می توان برقرار کرد.

 

پریز ارت دار

این پریز ارت دار همان کارایی پریز ساده را دارد، با این تفاوت که میله ای از جنس فلز برنج در آن به کار رفته و توسط اتصال دوشاخه ارت دار به آن در زمان هایی که اتصال کوتاه و یا رعد برق ایجاد شود از برق گرفتگی و آسیب به وسایل برقی جلوگیری کرده و اتصال کوتاه را توسط میله ی ارت و سیم کشی ارت به چاه ارت منتقل می کند.

 

پریز آنتن TV

پریز آنتن رابط بین آنتن تلویزیون یا آنتن مرکزی ساختمان و گیرنده یا تلویزیون است و سیگنال دریافت شده از آنتن را توسط سیم آنتن دریافت و به گیرنده منتقل می کند.

 

پریز تلفن

این پریز ها به صورت تک سوکت و دو سوکت تولید می شوند. به صورتی که هم از دوشاخه تلفن و هم سر سوکت تلفن برای اتصال به آن می توان استفاده کرد و به طور کلی و خلاصه یک رابط بین خط و سیم تلفن و گیرنده محسوب شده و عمل ارتباط با این مکانیزم آسان تر می شود.

 

پریز شبکه

پریز شبکه برای استفاده مودم و اینترنت تولید شده و در دو نوع پریز SFTP و پریز UTP موجود هستند و با استفاده از این پریز ها دیگر نیازی به اسپیلیتر (تقسیم کننده و نویز گیر) نیست.

 

پریز UPS یو پی اس

این پریز در ساختمان هایی که دارای برق اضطراری هستند مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که نمیتوان برق اضطراری را به پریز برق ساده ی خانگی متصل کرد، چون بعد از وصل شدن جریان برق باعث ایجاد خطر و آسیب می شود.

پریز برق

 

کلید و پریز ها انواع بیشتر و مختلفی دارند که ما در این مقاله سعی در راهنمایی و آشنایی بیشتر شما با پر کاربرد ترین کلید و پریز ها را داشتیم.

برای انتخابی درست، بهتر و هوشمندانه تر لازم است از یک فرد متخصص و کسانی که در زمینه ی برق و ساختمان مهارت و آشنایی دارند، راهنمایی و کمک بگیرید و زیبایی، کارایی بهتر و همچنین آرامش خاطر را اذعان خانه های خود کنید.

خرید کلید و پریز

 

نکته ی پایانی :

استاندارد کلید و پریزها به دو نوع آمریکایی و انگلیسی از هم تفکیک می شوند که تفاوت بین آن ها به میزان ولتاژ سیستم و تعداد پریز ساختمان مربوط می شود. در کشور ما ایران از استاندارد انگلیسی استفاده می­ شود.

به این نکته توجه داشته باشید که در مناطق مرطوب باید تجهیزات و اتصالات مناسبی باشد تا از نفوذ آب و رطوبت به داخل لوله­ ها و سایر تجهیزات مانند : کلیدها، پریزها، چراغ ها، جعبه و تابلو برق، تقسیم های برق و سایر وسایل برقی جلوگیری به عمل آید. همچنین پریزهایی که در کف نصب می گردند باید درب مجهز و جنس مقاومی داشته باشند.

برای مشاهده و خرید انواع کلید و پریز می توانید به سایت برق ویژن مراجعه کنید.

 

پایان خرید شما؛ آغاز خدمت و تعهد ماست.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد