معرفی انواع سرپیچ لامپ و آشنایی با سر لامپ ها

سرپیچ لامپ

سرپیچ لامپ (Lamp holder) یا همان پایه لامپ است که قسمتی از دستگاه نورپردازی می باشد که لامپ در آن نصب می‌شود . سرپیچ لامپ معمولا شامل یک پایه یا بستر برای نصب لامپ و همچنین اتصالات الکتریکی برای اتصال لامپ به برق است . در واقع ، سرپیچ لامپ به عنوان واسطه بین سیم‌ برق و لامپ عمل می‌کند . 

مشکلات سرپیچ لامپ

سرپیچ لامپ ها به مرور زمان و استفاده در دراز مدت ، به دلیل گرمای تولیده شده از لامپ و انتقال آن به سرپیچ لامپ باعث می شود در بعضی موارد ، سرپیچ لامپ دچار مشکلاتی مانند سوختگی ، شکستگی ، عدم اتصال موثر و خطر برق گرفتگی و ... شود که این مشکلات باعث آسیب های جبران ناپذیر و احتمال بروز حوادث خطرناک می ‌شود . بنابراین ، برای ایمنی لازم می باشد که سرپیچ لامپ‌ها به صورت دوره‌ای بررسی شده و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض شوند .

انواع سرپیچ لامپ

هر نوع سرپیچ لامپ دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که ممکن است برای استفاده در شرایط مختلف مناسب باشد . سرپیچ لامپ ها در دسته بندی های مختلفی از جمله سرپیچ‌های اهمی ، E14، E27، GU10  و ... وجود دارند قرار می گیرند .

انواع سرپیچ نیز به شرح ذیل می باشد:

  • سرپیچ آویز
  • سرپیچ راکورد دار
  • سرپیچ دیواری
  • سرپیچ شمعی
  • سرپیچ گریف دار
  • سرپیچ تونلی / سرامیکی
  • سرپیچ سقفی طرح دار (خورشیدی / گل)
  • تبدیل یک به چند سرپیچ
  • سرپیچ دوشاخه دار (ساده / کلید دار)

 

یکی از پرکاربرد ترین این دسته بندی ها ، نوع E  یا ادیسونی می باشد . حرف E نشانه حرف اول ادیسون است که اولین سرپیچ لامپ را اختراع کرد . حتما شنیده اید که در کنار حرف E از یک سری ارقام استفاده می شود . این ارقام نشان دهنده سایز قطر بر حسب میلیمتر هستند . سرپیچ های ادیسونی اولین نوع سرپیچ هستند که توسط شرکت ادیسون اختراع و تولید شدند ، که تا به امروز متوجه تغییر خاصی نشدند و به همان صورت اولیه باقی مانده اند . از اجزای سرپیچ ها می توان به کلاهک ، حلقه رزوه ، سیلندر و کنتاکت های اتصال اشاره نمود .

کلاهک سرپیچ

از جنس باکالیت است و کنتاکت های مختلفی را در خود نگه می دارد. باکالیت جنسی پلاستیکی با مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و واکنشهای شیمیایی می باشد که برای لوازمی که در معرض حرارت و  یا جریان الکتریکی هستند، مانند سرپیچ لامپ ، دسته ی ماهی تابه ، تلفن و موارد مشابه کاربرد فراوان دارد.

سیلندر سرپیچ

در واقع بدنه اصلی سرپیچ لامپ ، سیلندر آن است که از جنس  باکالیت است  و به همین دلیل در بدنه سرپیچ از آن استفاده شده است  و رزوه نیز در آن قرار می گیرد.جنس باکالیت از پلاستیکی  با مقاومت بالا در برابر حرارت و جریانات الکتریکی است  برای بدنه لامپ بسیار مناسب است.

 حلقه رزوه

این حلقه نقش نگهدارنده ی لامپ و کنتاکت ها را دارد و از فلزات آبکاری شده ساخته شده است .

 کنتاکتهای اتصال

این کنتاکتها از جنس فلز برنج هستند و نقش ارتباطی جریان برق با لامپ را دارند.

 

به همان اندازه كه در لامپ ها تنوع وجود دارد در سرپيچ ها  نيز تنوع وجود دارد و بسته به شرايط همان لامپ ها ساخته و عرضه مي شوند ، سرپیچ لامپ یا پایه لامپ به قطر و نوع سوکت لامپ بستگی دارد و سرپیچ های موجود در بازار به  لحاظ اندازه به سه گروه سری  E ، G ، B تقسیم می شوند که در زیر نام و توضیح کوتاهی از انواع برخی سرپیچ لامپ‌ها آورده شده است :

  1. سرپيچ كوچك (برای لامپهاي چراغ قوه ايي) كه قطر سرپيچ آنها معمولا بين 5 الي 8 ميليمتر است .
  2. سرپیچ E14:این سرپیچ نیز به صورت گسترده‌ در برخی از کشورها استفاده می‌ گردد . قطر این مدل سرپیچ 14 میلی‌متر می باشد و برای لامپ‌های کوچک و متوسط مانند چراغ‌ های رومیزی ، شمعی و کم مصرف استفاده می ‌شود  .
  3. سرپیچ لامپ  E26 : این سرپیچ که قطر آن 26 میلی ‌متر است ، در کشورهایی مانند آمریکا ، کانادا و مکزیک استفاده می‌ شود .
  1. سرپیچ E27 :  یکی از رایج‌ترین انواع سرپبچ لامپ می باشد که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد . قطر این سرپیچ 27 میلی‌متر می باشد و برای لامپ‌ های بزرگتر مانند چراغ‌ های آویز و سقفی است
  1. سرپيچ  E40 : این سرپیچ مخصوص لامپهايي كه قطر سرپيچ آنها 40 ميليمتر است كه بيشتر آنها از جنس سراميك و چيني ساخته ميشوند جهت لامپهاي گازي و ... .
  2. سرپیچ B22: این سرپیچ در برخی کشورها ، به ویژه در انگلستان و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد . قطر این سرپیچ 22 میلی‌متر می باشد .
  3. سرپيچ E40 : این سرپیچ مخصوص لامپ هايي كه قطر سرپيچ آنها 40 ميليمتر است كه بيشتر آنها از جنس سراميك و چيني ساخته ميشوند جهت لامپهاي گازي  و ... می باشد .
  4. سرپیچ  GU10 :  این سرپیچ برای لامپ‌های هالوژنی استفاده می‌شود و برای روشنایی محیط‌های کوچک ، مانند اتاق‌های کوچک ، کابین‌های پذیرش و راهروها ، مناسب می باشد .
  1. سرپیچ G4 : این سرپیچ برای لامپ ‌های هالوژن کوچک به کار می‌رود که قطر آن 4 میلی‌متر است .
  1. سرپیچ  G9 : این سرپیچ برای لامپ‌های هالوژنی کوچک و پر تعداد و به طور خاص در روشنایی چراغ‌های داخلی کابین‌های پذیرش و نور پس زمینه تلویزیون استفاده می شود.
  2. سرپیچ  R7s : این سرپیچ برای لامپ‌های هالوژنی خطی بسیار بلند مورد استفاده قرار می گیرد .
  3. سرپیچ MR16 : این سرپیچ برای لامپ‌های هالوژنی استفاده می‌شود و برای روشنایی محیط‌های کوچک و دقیق ، مانند نمایشگاه‌های هنری و کاور کتاب‌ها ، مناسب می باشد .

 

 

سرپیچ لامپ سری E

کد سرپیچ

قطر

کاربرد

شکل

E5

۵ میلیمتر

مناسب چراغ های چشمک زن و تزئینی

 

E10

۱۰ میلیمتر

مناسب چراغ قوه و چراغ دوچرخه

 

E11

۱۱ میلیمتر

هالوژن های شمعی کوچک ۱۲۰ ولت

 

E12

۱۲ میلیمتر

چراغ های شمعی و چراغ خواب ۱۲۰ ولت

 

E14

۱۴ میلیمتر

چراغ های شمعی و چراغ خواب ۱۲۰ ولت، لوستر ، لامپ شمعی ، چراغ خواب و برخی از لامپ های آویز ۲۴۰ ولت

 

E17

۱۷ میلیمتر

لوازم خانگی مانند یخچال، مایکروفر و …

 

E26

۲۶ میلیمتر

لامپ های استاندارد ۱۲۰ ولت

 

E27

۲۷ میلیمتر

لامپ ال ای دی ،  لامپ های استاندارد ۱۲۰ ولت

 

E29

۲۹ میلیمتر

---

 

E39

39 میلیمتر

چراغ صنعتی ۱۲۰ ولت و توان ۲۵۰ وات

 

E40

۴۰ میلیمتر

چراغ صنعتی ۲۴۰ ولت و توان ۲۵۰ وات

 

 

سرپیچ سری G , GU یا پایه سوزنی

سرپیچ لامپ سوزنی که با حروف G یا GU شناخته شده است. زیرا در ابتدا تجهیزات روشنایی از جنس شیشه به این نوع پایه مجهز شدند ازین رو حروف G از اول کلمه Glass شیشه، گرفته شده است. حرف U در این سرپیچ ها نشان دهنده سرپیچ دوپین و به معنی بخشی می باشد که باعث نگهداشتن لامپ در اتصال می شود و عددی که به دنبال این حروف می آید نشان دهنده فاصله دو پین از هم می باشد که این عدد نیز همانند سرپیچ های سری ادیسونی، بر حسب میلیمتر هستند. 

سرپیچ سری B یا پایه خنجری

سرپیچ سری B که حرف اول آن از Bayonet (سر نیزه) گرفته شده. علت این نام گذاری شکل ظاهری و به خاطر پین های موجود در پایه است که وظیفه نگهداری لامپ را بر عهده دارند. عدد بعد از حرف B نیز نشان دهنده قطر پایه و برحسب میلیمتر می باشد. این سرپیچ ها بین مصرف کنندگان محبوب نیستند و استفاده از آنها به جز معدود کشور ها رایج نیست. 

 

نکته پایانی : به طور کلی ، انتخاب سرپیچ مناسب برای لامپ بسیار مهم است ؛ زیرا این امر می ‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین ایمنی بیشتر کمک کند. 

 

برای مشاهده و خرید انواع سرپیچ لامپ می توانید به سایت برق ویژن مراجعه نمائید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد