آشنایی با اصول و استاندارد های برق کشی ساختمان را بدانیم و از نکات ایمنی برق کاری مطلع شویم

قوانین و رعایت استاندارد های برقکاری ساختمان :

همه ی ما میدانیم که هر کاری نیاز به یک سری اصول و قواعدی در یک چهار چوب خاص خود را دارد.

استفاده از جریان برق و الکتریسیته در یک ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و... مستلزم رعایت یک سری استاندارد هاست که توسط افراد مجرب و متخصص که برقکار نامیده می شوند امر برق کشی صورت می گیرد، انجام قوانین و رعایت استاندارد های برق کشی یک امر بسیار مهم و حیاتی است. چرا که انرژی الکتریکی و یا برق رابطه ی مستقیم و مهمی با امنیت ساختمان و وسایل برقی دارد که اگر این امر به درستی انجام نگیرد خطرات و عواقب جبران ناپذیری با خود به همراه دارد.

شاید مقرراتی از جانب برقکاران در امر برقکشی رعایت نشود اما شما به عنوان یک فرد که صاحب ملک هستید از آن ها آشنا و آگاه شوید خالی از لطف نیست پیشنهاد می کنیم آشنایی با این اصول و قاعده را داشته باشید و آن ها را از تکنسین یا برق کار خود بخواهید که به اجرا بگذارد.

گام اول : تهیه و اجرای نقشه ی برق کشی است که در نقشه ی برق اطلاعاتی مطرح می شود که باید اجرا شود، این نفشه از جانب یک مهندس برق یا متخصص انجام پذیر است که پیشنهاد ما به شما این است که اگر این افراد در دسترس شما نیستند حتما با یک فرد آشنا به امر برق یا یک برق کار مشورت نمائید.(رعایت ظرافت، سرعت و انجام مراحل برقکاری طی یک زمان بندی خاص مهم است)

نکات ایمنی در قالب رساندن انرژی برق جهت تامین انرژی و راه اندازی وسایل برقی به صورت تک فاز یا سه فاز بودن برق، ولتاژ و آمپر های مورد نیاز است که مبحثی حساس به شمار می آید.

نقشه ی برق ساختمان

نقشه ی برق ساختمان

 

استانداردهای برق کشی چیست؟

برق کشی ساختمان اقدام و عملی جهت رساندن انرژی الکتریکی به صورت برق تک فاز و سه فاز، ولتاژ و شدت جریان متفاوت داخل و بیرون ساختمان است. برق کشی در ساختمان ها با هم تفاوت دارد که هر یک دارای قواعد خاص خود است. بعد از تهیه نقشه ی برق، لوله کشی برق برای عبور سیم و کابل امری مهم است که باید بسته به شرایط محیط و محل نصب دقت داشت که در هر محیطی باید از لوله پی وی سی یا فولادی استفاده شود (لوله پی وی سی به صورت توکار و لوله فولادی به صورت روکار استفاده می شود) برای مثال: پارکینگ های عمومی ساختمان

استفاده از داکت ها نیز برای مواقعی است که دیگر نمی توان از لوله کشی استفاده کرد و قصد تخریب نداریم. برای مثال: اضافه کردن سیستم دوربین مدار بسته و...

لوله کشی برق ساختمان

لوله کشی برق ساختمان

 

نکته ی بعد از انجام لوله کشی برق ساختمان، سیم کشی برق ساختمان است که مبحثی مهم و حساس به شمار می آید، رعایت این نکات ایمنی و استاندارد مستلزم اجراست و در اجرای این امر نیاز به نیروی متخصص دارد که در ادامه اطلاعاتی در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد. رعایت فاصله، سطح مقطع سیم، قرار گرفتن کلید و پریزها در جای درست خود و... این ها نکاتی هستند که رعایت آن ها بسیار مهم و ضروری است.

نکات سیم کشی برق ساختمان

نکات سیم کشی برق ساختمان

 

1_ رعایت حریم شبکه های توزیع برق اولین و مهم ترین اصول برقکاری ساختمان است. به این صورت که ولتاژ برق 220 تا 380 ولت باشد باید از سیم با سطح مقطع 1/5 و برای ولتاژ 20 کیلو ولت از سیم با سطح مقطع 4 استفاده شود.

2_برای نشتی جریان 30 میلی آمپر به بالا حتما باید از کلید محافظ جان استفاده کرد.

3_در همه موارد برق کشی به از سیستم اعلام و اطفاء حریق سیم کشی باید به صورت سه سیم انجام گیرد.(سیم مصارف روشنایی با سطح مقطع 1/5 میلیمتر و سیم پریز ها با سطح مقطع 2/5 باید اجرا شود)

برای سیم نول از رنگ آبی و سیم ارت از رنگ سبز با خط سبز استفاده می شود بقیه ی رنگ های استاندارد مختص فاز می باشند

4_برای چاه ارت (برگشت اتصال کوتاه به زمین) باید از کارتکس چاه و برای مقاومت هم 2 اهم در نظر گرفته شود

5_ فاصله کلید و پریز ها:

فاصله ی پریز ها از کف حداقل باید 40 سانتی متر باشد (پریز های خارج ساختمان مثل حیاط، پشت بام، پارکینگ ها و... حتما باید دارای درپوش باشند)

فاصله کلید ها باید از کف 110 سانتی متر باشد

فاصله کلید و پریز برق از شیر گاز باید 50 سانتی متر باشد

6_ کلید و فیوز های برق باید در مسیر فاز قرار بگیرند

7_ نصب هواکش در حمام ممنوع است و باید از هواکش نوع آی پی44 استفاده کرد و فاصله ی آن با دوش آب 50 سانتی متر و تا حد ممکن در معرض پاشش آب قرار نگیرد

8_ از یک فیوز نباید بیشتر از 12 انشعاب گرفت

9_ هم بندی برای ولتاژ کردن وسایل برقی ضروری است

10_ سطح مقطح سیم تلفن و درب بازکن آیفون باید حداقل 0/6 میلیمتر و دارای شیلد باشد

 

اصول نصب قطعات تابلو برق

اصول نصب قطعات تابلو برق

 

11_ ظرفیت فیوز ها برای پرده برقی و وسایل کم مصرف از این قبیل 6 آمپر، مصارف روشنایی 10 آمپر، پریز ها 16 آمپر، کولر گازی 20 تا 32 آمپر (بستگی به توان و حجم کولر گازی دارد) کنتور اصلی 25 تا 32 آمپر بستگی به توان مصرفی وسایل الکتریکی ساختمان دارد.

12_ اندازه جعبه فیوز بستگی به تعداد فیوز ها و سرخط ها دارد و برای هر فیوز یک سیم ورودی برق و یک خروجی به آن متصل میشود

13_ سیم های نول به ترمینال که به آن شین نول هم گفته می شود توسط سرسیم و در زیر پیچ مخصوص بسته می شود (توجه داشته باشید، میله ی مسی که در یزر آن پایه ی پلاستیکی وجود دارد و به بدنه ی تابلو متصل است تا از اتصال نول به بدنه جعبه فیوز خودداری شود شین نول است)

14_ میله ی ارت به صورت مستقیم و بدون واسطه به بدنه ی تابلو فیوز ها اتصال دارد و با پیچ به تابلو مستقر شده است.

15_ برای نصب خط تلفن به پریز تلفن از دو رشته سیم مفتولی مسی استفاده می شود و برای استفاده از یک خط تلفن در چند پریز تلفن باید لوپ و سر بندی ایجاد نمود

16_ کابل آنتن یا همان کابل کواکسیال، یک رشته به صورت تکی دارد که زیر پیچ تک سوراخ پریز آنتن بسته شده و سیم های افشان (چند رشته) در زیر پیچ بدنه که اکثراً دو پیچ دارند اتصال داده می شوند

17_ سیم اصلی چاه ارت باید از جنس مسی خشک و ضخیم ( بستگی به شرایط و محیط) باشد و توسط ورق مسی که به آن سینی ارت گفته می شود به میله یا شین ارت  تابلو فیوز ها بواسطه ی کابلشو و سرسیم مخصوص متصل گردد

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد